donderdag 10 december 2015

Molly Octavia Petterson



"Ik heb mijn stoel verruild voor de bank. Nadenken en fantaseren gaat bij mij namelijk erg goed als ik lig en af en toe even lekker weg kan dommelen.
Ik kan je vertellen dat ik intussen een naam voor mijn bedrijfje heb verzonnen. Het wordt het Ministerie voor Onbezonnen Plannen. M.O.P. afgekort. Net als mijn naam, Molly Octavia Petterson. Leek me wel wat, om die afkorting terug laten komen. Omdat er al heel veel bureaus zijn voor serieuze ideeën en plannen, wordt mijn bedrijfje dus een bureau voor Onbezonnen plannen.
Niet dat ik serieuze plannen niet waardeer hoor. Die zijn absoluut nodig. Maar ik ben ook erg voor onbezonnen plannen, om een beetje lichtheid in al die ernst te brengen. En ik ben er van overtuigd dat sommige projecten veel beter tot hun recht komen met een onbezonnen plan dan met een serieus plan. Nee, ik heb geen klantonderzoek gedaan, maar ik heb genoeg levenservaring om tot deze bewering te komen. Haha, wat dat betreft begin ik zelf ook nogal onbezonnen aan dit avontuur. Voor mij ook geen officiële bedrijfsplannen of financiële beramingen. Daar begin ik allemaal niet aan. Laat mij het maar op mijn manier doen!"

 

-----------------------------------------------------------------------------------------------------

De plannen groeien.  Funny Girl is omgedoopt in Molly Octavia Petterson. Dat kwam zo: Funny Girls naam heeft zo dezelfde letters als de afkorting van de naam van haar bedrijf. Die naam heb ik vastgesteld op Ministerie van Onvergetelijke Plannen (over die naam straks meer). M.O.P. dus. Molly is afgeleid van Millie, waar ik de vorige keer al over schreef, van het boek 'de ongelooflijke zoektocht van Millie Bird'. Octavia komt van Octavie, en Octavie is dan weer Octavie Wolters, één van mijn inspirators toe ik net begon met tekenen. En Petterson kwam midden in de nacht naar me toe, toen ik wakker was en een beetje lag na te denken over die bedrijfsnaam. Klinkt een beetje Deens of Zweeds. Ik had ook Peters of Peterson kunnen kiezen, maar het werd Petterson. Misschien omdat Eva op 't moment in Denemarken woont? Alhoewel het me nu ook doet denken aan Pettson - van Pettson en Findus. Nou ja, hoe dan ook, Molly Octavia Petterson is het op dit moment. Maar ik geef mezelf de vrijheid elk moment eventueel weer aan te passen als ik iets anders bedenk...

Tot zover Molly's naam (ik zal het voortaan over Molly hebben in plaats van Funny Girl dus).

Dan de naam van het bedrijf. Ministerie van Onvergetelijk Plannen. Sas was met een aantal ideeën gekomen, zij bedacht het Ministerie van Ondoordachte plannen. Maar dat ondoordacht vind ik niet helemaal lekker. Ik denk namelijk dat Molly's plannen héél doordacht zullen zijn. Tot in detail. Dus Ondoordacht wordt Onvergetelijk. Die letter O kan, al naar gelang de situatie, ook voor andere woorden staan. Bijvoorbeeld Onzinnig, Ongevaarlijk, Onbezonnen...

Wow, nu ik Onbezonnen opschrijf, vind ik die eigenlijk nog wel leuker als Onvergetelijk.... (ik kijk even rond op internet).... Bij de woordverklaring van Onbezonnen staat onder andere 'iets waar je niet goed over nagedacht hebt - synoniem: ondoordacht'. Tja dan ben ik weer terug bij af. 

Maaarrrr, bij onbezonnen staat ook dwaas, dolzinnig, doldriest, lichtzinnig, niet redelijk verklaarbaar, onbehoedzaam, onbesuisd (ook mooi!) onstuimig, woest, frivool... Kijk, dat spreekt mij heel erg aan!!
Het Ministerie voor Onbezonnen Plannen. Gaat dat 'm worden? Op dit moment vind ik 'm wel erg goed. Al scoort Ministerie voor Onbesuisde Plannen ook hoog... Ik ga voor Onbezonnen, omdat ik zoveel hou van de letter Z. 

Goed, Molly Octavia Petterson van het Ministerie voor Onbezonnen Plannen dus.  
Nog een belangrijke reden om voor een bedrijfsnaam met Ministerie er in te kiezen: als je het een beetje snel zegt en lichtelijk struikelt over je woorden, dan wordt Ministerie al snel Mysterie en dat vind ik wel heel spannend! Het Mysterie van Onbezonnen Plannen. 
En wat ook meespeelde was de tip die Renée me stuurde, met een filmpje van Monty Python: the Ministry of Silly Walks. Erg grappig! 
Oh ja, en voor de verhaallijn kan het ook interessant zijn om van het bedrijf een Ministerie te maken. Dat houdt in dat Molly dan ook minister is of kan worden, en via die weg makkelijke met het koninklijk huis in aanraking kan komen. Wie weet welke kant dát dan weer op kan gaan!  

Volgende ding: een kantoor voor Molly. Of een atelier. Daar heb ik ook wat voor bedacht. Molly gaat namelijk op zoek naar een bedrijfspand. Dat bedrijfspand moet groot genoeg zijn om meerdere kantoortjes in te bouwen. Een Pipi Langkous-achtig kantoortje. Een superstrak hightech kantoortje. Een kantoortje met een groot bed voor 'little naps' tussendoor en voor het verzinnen van de beste-ideeën-van-onder-het-dekbed (soms ontstaan de beste ideeën vanuit kletsgesprekken in bed!). Het bedrijfspand ziet er dan van binnen uit als een soort film-set. Met meerder decors naast elkaar, elke voor hun eigen Onbezonnen Plan. Want in een Pipi-kantoor verzin je natuurlijk heel andere plannen als in een hightec-kantoor. En vakantieplannen bijvoorbeeld verzin je toch het best in een vakantie-omgeving. Het vakantie-kantoor: misschien een tent of zo... Ik heb net van mijn schoonzusje een hele stapel woontijdschriften gekregen, daar staan vast wel dingen in die ik voor al die kantoortjes kan gebruiken!

Zo groeit Molly in mijn fantasie. Intussen ligt ze zelf lekker op de bank om háár ideeën te laten groeien.  Wordt vervolgd dus! 

Als je nieuwsgierig bent naar het vervolg, is er de mogelijkheid om je op deze weblog te abonneren geloof ik. In de kolom hier rechts kun je onder mijn foto dan je mailadres invullen. Dan krijg je elke keer een mail als er een Molly-update is. 

Oh, en Judith: als het goed is kan je nu ook zonder google-account een reactie achterlaten. Klik dan op onder het bericht op "(geen) opmerkingen". Dan kies je voor "naam/url". Als je daar je naam invult is dat genoeg. Je hoeft geen url in te vullen. Als het goed is moet dat zo lukken! 




1 opmerking: